1001 redenen om meer te bewegen.

Op zaterdag 19 januari vond bij Sportschool Move Your Body in Asten de Reuma Beweeg Manifestatie plaats. Tijdens deze middag kwamen een aantal beweeggroepen die onze vereniging rijk is, bij elkaar om demonstraties en uitleg te geven.

Aangezien ik zelf nogal een actieve sporter ben, dacht ik bij mezelf: “Laat ik eens overal aan meedoen en voelen wat al die verschillende disciplines voor mij kunnen betekenen.” Nou mensen, ik kan jullie vertellen, dat ik het wel geweten heb. Het plezier komt eerst, het gevoel pijn komt later!

Dit is absoluut niet negatief bedoeld hoor, want ik weet uit ervaring hoe goed sporten voor je is. Ook met een lichaam wat niet meer doet wat jij wilt dat het doet. Tja en als je dan een streber bent en anderhalf uur aan één stuk meedoet met yoga, tai-chi en gym, dan ga je het wel voelen. Ik wil hierbij wel opmerken dat de dames en heren van de tai-chi en de yoga ook overal aan meegedaan hebben en sommigen zelfs nog in de apenkooi zijn geweest. Petje af hoor, ik doe het jullie niet na!

Hoe leuk is het om al die sporten, die voor mensen met reumatische klachten voorhanden zijn, op één dag bij elkaar te zien. Een moment om met elkaar ervaringen uit te wisselen en elkaars sport uit te proberen. Het was jammer dat er geen demonstratie was van Fun Dance en van het zwemmen, maar ja, je kan ook niet altijd overal van de partij zijn. Toch was er voldoende te beleven en genoeg om aan mee te doen.

Zoals het een goed verslaggever betaamt, heb ik een aantal mensen gevraagd naar hun bevindingen en waarom zij eigenlijk zijn gaan sporten. Van bijna iedereen hoor ik hetzelfde verhaal: “Om in beweging te blijven en om beter met mijn beperkingen om te kunnen gaan.” Want dat sporten niet alleen goed is voor je fysieke toestand, maar ook voor je mentale gestel, moge duidelijk zijn.

Wat je vaak van mensen terug hoort, is hoe moeilijk het is om van super-actief op non-actief gezet te worden. Eerst was je jong en deed je lijf nog wat bij je leeftijd paste, zoals hardlopen, krachttraining, balsporten en op hoog niveau dansen. Gaandeweg het ouder worden en in ons geval ook nog het krijgen van reumatische klachten, was het een hard gelag om te aanvaarden dat je bijna niets meer kon. Dat acceptatieproces was voor bijna iedereen het moeilijkst om mee om te gaan. Je raakt in een soort neerwaartse spiraal, waardoor de zin en fut er vaak niet meer is om iets te gaan doen. Hierdoor raak je in een isolement en soms zelfs in een diepe depressie, waardoor de klachten alleen nog maar erger lijken te worden.

Uiteindelijk waren we het er allemaal over eens, dat het zoeken naar een nieuwe invulling van je leven en daarmee andere beweegmogelijkheden te vinden, van ons een heel ander persoon heeft gemaakt. Vooral het leren omgaan met je beperkingen en het ontdekken dat je lichaam meer kan dan het in eerste instantie deed lijken, heeft voor meer levensvreugde en een positievere instelling gezorgd.

Wat zeker ook belangrijk is om bij een beweeggroep te gaan, is dat je van de zeer kundige trainers veel handige, maar vooral nuttige tips krijgt over hoe je bijvoorbeeld iets van de grond kan pakken; hoe je je voeten moet zetten als je loopt; hoe je moet zitten of opstaan. Allemaal zaken die het leven van mensen met een reumatische aandoening aangenamer kunnen maken en verlichting kunnen geven.

Het feit dat alle beweeggroepen ook een after-sport momentje hebben, waarbij onder het genot van een kop koffie of thee ervaringen en tips uitgewisseld worden, maakt het juist nóg leuker om je aan te sluiten. Dat sociale gedeelte, waarbij je even kunt sparren; het luisterend oor van de ander, zonder dat er over je geoordeeld wordt, dat maakt dat je je beter voelt. Je hebt nu niet langer het gevoel dat je alleen bent met je sores. Je kan en mag het delen. Dat gevoel van saamhorigheid maakt dat je er niet langer alleen voor staat. Dat alleen al is een reden om lid te worden van Reuma Actief de Peel en om meer te gaan bewegen.

Degenen die niet bij de beweegmanifestatie waren en er spijt hebben dat ze niet gegaan zijn, adviseer ik om eens bij alle beweeggroepen te gaan kijken. Je kan overal een of meerdere proefles(sen) doen. Ervaar zelf hoe fijn het is om in warm water te bewegen, zonder dat er teveel druk op je pijnlijke gewrichten komt te staan. Doe eens mee met een yogales om te voelen hoe je lichaam zich kan ontspannen. Wat dacht je ervan om een soepeler lichaam te krijgen door tai-chi, fitness of gym? Of misschien vind je het zelfs wel heel leuk om weer te kunnen dansen. Dit lijken mij voldoende alternatieven om je leven te verrijken en om beter in je vel te komen. Dus sta op uit je stoel en kom in beweging!

Sportieve groet,
Marinelle

© Copyright 2018 vereniging reumaactief de peel.