4 Seizoenwandelingen in 2018

In het vorig nummer heeft u kunnen lezen over onze wandeling in de Warande.

Dit jaar hebben we 4 nieuwe wandelingen gepland. In ieder seizoen een wandeling met een thema van dat seizoen.

Het thema staat in directe relatie tot de natuur, maar heeft ook te maken met jezelf. Iedere wandeling is in Helmond of directe omgeving. De wandelingen worden begeleid door IVN gids en lid van onze vereniging Teun van den Bosch.

Je kunt je opgeven voor de cyclus van 4 wandelingen, maar je kunt ook voor elke wandeling apart intekenen. De wandelingen starten om 14.00 uur en duren tot ongeveer 16.00 uur. We wandelen niet continue twee uur, maar staan ook stil, luisteren, kijken, krijgen uitleg, kunnen vragen stellen en als er een bankje is maken we daar gebruik van om even uit te rusten. Na elke wandeling praten we na onder het genot van een heerlijk kopje koffie of thee, aangeboden door reuma vereniging Actief de Peel.

1e wandeling 20 maart Lente. Thema ontwaken.
We wandelen in de kasteeltuin en binnenstad.

We verbinden het uitlopen van de monumentale bomen in de kasteeltuin met kunst en poëzie in de binnenstad. We kijken wat ontwaken betekent in de natuur, als ook in ons eigen leven. Wat inspireert ons?

We verzamelen voor de start van de wandeling op het plein voor het Kasteel. We sluiten af met een heerlijk kopje koffie of thee bij het Italiaans restaurant Belloni in de Kerkstraat. Opgeven voor 13 maart op tel.nr.06 48571220.

2e wandeling 26 juni Zomer. Thema Ontvangen en geven.
We gaan wandelen in natuurgebied de Bundertjes . We gaan genieten van al het moois, dat er in juli te zien en te horen is. Hoe zijn bloemen in staat om van bloesem een vrucht te maken, hoe lokken ze insecten, wat is de taak van die insecten, hoe zorgen de bijen voor zichzelf, wie zorgt er voor de jonge vogels, vader, moeder of beide. Kortom er is ook veel te zien en te horen en wie weet wel te proeven. Ook wisselen we kort uit hoe het ons eigen leven gaat met ontvangen en geven. Waar we afsluiten is nog een verrassing. We verzamelen bij het kapelletje van Binderen.

3e wandeling 18 september. Herfst. Thema Loslaten
We wandelen in de Warande. Verzamelen om 14.00 uur bij de slagboom van Restaurant de Warande

Het thema van deze wandeling is: loslaten. Planten en bladeren van bomen verkleuren en laten hun blad los, hoe gaat dat in zijn werk en waarom doen ze dat. Eekhoorns en Vlaamse gaaien leggen hun wintervoorraad aan. De eerste paddenstoelen verschijnen en wie weet zien we al een heksenkring. Hoe ontstaat die? We leggen de link naar ons eigen leven: Wat moeten wij loslaten? Hoe gaan we daarmee om? Napraten doen we in het restaurant de Warande

4e wandeling 15 januari 2019: Winter. Mindful en in stilte wandelen in de Warande
Verzamelen bij de slagboom bij het restaurant de Warande.

Dat is iets nieuws, misschien ook gek en vreemd in het begin. Wandelen zonder te praten. Wie doet dat nou. Wij dus.

We wandelen (in een lager tempo) in stilte. We richten onze volledige aandacht voor alles wat we horen, zien, voelen ruiken en proeven. Onze zintuigen zijn onze leidraad. Wie weet is het koud, regent, sneeuwt of mist het, maar het gaat altijd door.

In het begin zal ik iets uitleggen over mindful zijn, waar het vandaan komt en waarom we zo lopen.

We praten met elkaar na over onze ervaring in Restaurant de Warande.